Novinářem snadno a rychle

Víte, že

… četnost výskytu celebrit na titulních stranách ovlivňuje především to, jak se titul s jejich obličejem prodává? Ještě než v roce 2005 vypuklo šílenství kolem reality show VyVolení a Big Brother, byly nejprodávanějšími „obličeji“ Lucie Bílá, Helena Vondráčková nebo Karel Gott. Jakmile televize Prima nasadila VyVolené, stali se protagonisté této reality show spolehlivým zbožím. Vítěz druhé řady VyVolených Tony prodával ještě několik měsíců po ukončení soutěže. Pak ovšem zájem obecenstva o podobné reality show začal upadat a tudíž ani protagonisté netáhli. Zárukou prodejů bulvárních deníků a týdeníků se staly nastavované kaše kolem celebrit jako je Leoš Mareš nebo Iveta Bartošová.

… existuje žebříček témat, která zaručeně nalákají čtenáře ke koupi titulu? Kromě sexu na všechny pády jsou to návodné články typu Jak (zhubnout, vyhrát, získat bohatého partnera apod.) a především jakýkoli článek, ve kterém se píše o cizím neštěstí, nejlépe cizím neštěstí celebrity. Sociologové také upozorňují na velký nešvar médií, kterým je glorifikace zločinců. Stačí jen připomenout: na doživotí odsouzený vrah Kajínek, propuštěný spartakiádní vrah Jiří Straka, podvodník Lukáš Kohout, pašerák drog Radek Hanykovics, uprchlý podnikatel Radovan Krejčíř… To jsou osobnosti, které jsou schopné v lákání četnářů ke koupi titulu nahradit i sebeslavnější celebrity.

… se vlivem nástupu elektronických médií a s tím souvisejícím poklesem prodejů smazává rozdíl mezi seriózními a bulvárními periodiky? I deníky typu MFDnes mají potřebu lákat čtenáře na bulvární témata, které oblékají do seriózního hávu.

… odškodnění přiznaná soudem lidem, o nichž bulvární média lžou, dosahují jen zřídkakdy částek vyšších, než zisk, který vydavatel získal otištěným nepravdivé nebo překroucené informace? Když deník AHA! otiskl fotomontáž nahé Anety Langerové, stoupl prodej vydání o padesát tisíc výtisků. Helena Vondráčková s Martinem Michalem sice vysoudili statisícové odškodné, ale částka, kterou vydělala bulvární média opakovaným zveřejňováním zčásti nebo zcela vytvořených kauz, byla mnohem vyšší. V případě Martina Michala navíc kontraproduktivní, neboť na adresu vydavatelů, kteří podle soudního výroku měli Martinu Michalovi zaplatit odškodné, pošta doručila několik exekutorských výměrů, ze kterých bylo patrné, kolik Martin Michal dluží peněz. Bulvár tím dostal do rukou za minimální peníze zbraň, kterou pak mohl opakovaně použít a získat své peníze zpět. Průlomem byl až soudní proces v roce 2011, který inicioval Marek Vašut a vysoudil si na bulvárním deníku AHA! milion korun.

Chcete se dozvědět víc? Kupte si knížku pro začínající novináře a redaktory.

Vyzkoušejte naše on-line kurzy psané žurnalistiky.